Trip naar Hoi An

13 juli 2013 - tp. Hội An, Vietnam

9.00 u. in de ochtend, iedereen heeft al ontbeten. Niet zeer uitgebreid doch wel altijd zeer lekker hier in het backpackers hotel "Sport Hotel Hue": een kraakverse Vietnamese baguette en omelet naar keuze. De rugzakken zijn gepakt. En toch is iedereen een beetje zenuwachtig, niet goed wetend wat te verwachten.
Vandaag worden we van Hue naar Hoi An gebracht door de Hue Easy Riders.
Geronk voor de deur, 6 moto's houden halt. Tranc is de leider en stelt ons gerust, het is absoluut geen probleem om naast ons ook nog 6 grote en 3 kleinere rugzakken mee te nemen. Op minder dan 10 minuten is alles geladen en zijn we vertrokken. De trip is naast puur vervoer ook wat sight seeing en zal een ganse dag in beslag nemen. Eerst nog door  het drukke verkeer van Hue stad en vervolgens richting Hoi An. Al bij al valt dit verkeer toch nog mee als je er midden inzit. Na ongeveer een anderhalf uur rijden stoppen we een eerste maal aan een kleine bar aan de rand van een lagune. Nat doekje om het stof van je gezicht te wrijven en te verfrissen, "cold water, sir" en nog enkele foto's en we gaan weer verder. Aanvankelijk volgen we verder de kust tot dat we terug de bergen ingaan via onverharde weggetjes. Ze brengen ons tot een afgelegen waterval en hier hebben we een half uurtje gezwommen. Vervolgens terug op pad tot we stoppen aan een restaurantje aan een wondermooie lagune met afwisselend azuurblauw en smaragdgroen water.
Hier lunchen we porridge, fried noodles, omelet, allemaal met vers gevangen seafood allerhande... behalve voor Fredie die noodgedwongen moet kiezen voor kip. Na de maaltijd gaan we verder over de Wolkenpas richting Da Nang. Een schitterende kustweg die omhoog klimt tot boven 600 , maar ook de grens is tussen het Noorden en het Zuiden. Eens boven hebben we een mooi uitzicht op de baai van Da Nang. Hier kwamen de Amerikaanse mariniers destijds aan wal. En hierboven werd er hard gevochten. Dit wordt allemaal zeer bevlogen verteld door een 68-jarige easy rider die hier destijds gelegerd was. Terug op de moto voor de afdaling naar Da Nang. Aldaar aangekomen blijkt ons Lena en haar driver achterwege te zijn. Oef... 20 minuten later zijn ze er. De moto was blijkbaar moeilijk aan de praat te krijgen. De trip vervolgt op de kustboulevard van Da Nang. Wat een contrast met de rest van Vietnam: een aaneenschakeling van 5 sterren resorts.
Onderweg nog een stop bij een grote pagode en dan ...Hoi An...Vinh Hung riverside resort...2 dagen rust en luxe.
Groeten, Jaak

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Oma en opa:
    14 juli 2013
    Wij hebben het 'VINH HUNG resort 'opgezocht op de PC.Het ziet er daar Zalig uit.Geniet ervan!