10/7: Trip naar Gisenyi

11 juli 2018 - Gisenyi, Rwanda

Vandaag staan we om 7 u. op. Bwengé heeft de ontbijttafel al gedekt. Lekker ontbijtje met      koffie met toast jam, nouvelle vache smeerkaas en Rwandese Gouda. Onze Piet maalt elke morgen manueel de koffie met een oude koffiemolen van de moeder van moeke Mai. Nadien gaan we de wagen inladen met onze bagage. Bwengé heeft de wagen al van binnen en van buiten gepoetst.

Iets na negen vertrekken we riching Ruhengeri. Ruhengeri ligt aan Volcanoes Natinal Park en is de bakermat en het vertrekpunt van de mountain gorilla trekkings. We gaan dit niet doen eerst en vooral durf ik dit niet en 1500 $ / persoon is te duur. Wel zullen we even langs gaan in het revisote research centre, van de gorillafund van Dianne Fossey.

Nadat we de drukte van de stad uit zijn beginnen we aan een zeer lange beklimming. De weg is hier zeer mooi er is zeer veel groen, mooie beplanting overal en ook komen we over de ganse weg vele vriendelijke en kleurrijke mensen tegen. Je kan de natuur en vergezichten hier in Rwanda vergelijken met Oostenrijk in de zomer maar dan wel met palmbomen en bananenbomen.

Rond de middag komen we aan in Ruhengeri. Achter Ruhengeri rijzen de bergen en vulkanen van het Volcanoes park op. Mij doen ze denken aan de bergen en vulkanen zoals dat in de oude Tarzanfilms was. Het heeft toch iets schrikwekkend , vind ik.

We bezoeken hier het Diane Fossey Research centre. Er is een exhibit over de de verschillende gorillas, hun sociale gedragingen, verspreiding etc. Verder is er  een kleine tentoonstelling over Diane Fossey, haar leven, werk en liggen er enkele manuscripten. Het was best interessant maar ook wel genoeg gorilla voor mij. De real thing hoeft niet.

Daarna zetten we onze weg verder naar Gisengy, gelegen aan het Kivumeer.

De weg was een lange afdaling met vele vrachtwagen die vaak maar 5 of 10 km per uur reden en daarenboven door de vele nochten tegeliggers quasi niet te passeren waren. Half de namiddag kwamen we aan in Gisenyi.Piet had al over deze plaats horen vertellen: dit bruisende badstadje had de naam een feestparadijs te zijn voor jongeren. Met de prachtige boulevard die we bij aankomst zagen leek het een beetje op een stad aan de Adriatische kust. We checkten in in het lake Kivu Gorillas hotel net achter de boulevard. Er was een zeer mooie tuin en groot schitterend zwembad. Het kwam wel goed voor Piet die zijn zwembroek vergeten was dat er geen water in stond omwille van onderhoud. Nadat we ingecheckt hadden zijn we over de boulevard gewandeld. In het chique Serena lake Kivu hotel hebben we op het terras aan het strand een biertje en Fredie een passievrucht juice gedronken. We vonden ons eigen hotel zeker zo goed als dit chique hotel. Vervolgens zijn we verder gewandeld naar de Tam-Tam beach en hebben er een brochette gegeten en iets gedronken. Brochetten zijn de nationale snack hier. Overal hebben ze een bbq en kan je een brochet bestellen voor bij je biertje. Beef, chicken, porc, goat en zingaro. Deze laatste zijn schijfjes geitenmaag, zeer lekker! Trouwens bij een brochet krijg je altijd een flesje akabanga. Dit is een zeer pikante peperolie, een soort pili pili, ook zeer lekker!

Nadien zijn we met de mototaxi naar de grens met Congo gereden. Gysenyi ligt vlak tegen Goma, bekend van menig lokaal en internatinaal conflict en ik dacht daar een soort checkpoint Charlie te verwachten. Eigenlijk leek het daar eerder op een check control van een mega luchthaven. We zijn tot aan de grens gewandeld doch daar Fredie en ik slechts een single entry visum voor Rwanda hadden, zouden we niet terug binnen gemogen hebben.

Nadien nog wat rondgewandeld, nog een terrasje aan het water gedaan En dan gaan eten in een Expat restaurantje met de voetbal op groot scherm en gekeken met Belgen en Fransen. Het verdere verloop kennen jullie. Nadien afgedropen en in bed gekropen.

1. Edwin:
    leuk!!!
    en waar zijn de foto's?
    volgens mij hebben jullie van reporter gewisseld
  2. Oma:
    12 juli 2018
    Wat heerlijk zo' Bwenge !
    Ruhengeri en GisenyI zijn Namen die me heel bekend in de oren klinken van inde tijd van tante Anny.
    Jullie hebben het goed Geniet ervan want de tijd begint op te korten.
    Vanidaag (seffens)ga ik met tante Anny en Astrid naar Meersel_dreef.
    Groetjes en tot de volgende
  3. Kathleen:
    12 juli 2018
    Ik ben blij dat ik niet de enige ben die de leuke fotootjes mist ! dank Edwin

bij deze....fotootjes please
  4. Freek en Jannie Hogenhout.:
    13 juli 2018
    Mooie fotos, leuke verhalen. Lijkt ons genieten. Straks thuis zullen weer dus veel meer zien. Geniet zo lang het nog duurt. De tijd begint op te raken. Goede thuisreis. Groetjes.