Secret Tour Dalat vervolg

21 juli 2013 - Da Lat, Vietnam

Na de plantage kon ik rijden en reden we door naar het ouderlijk huis van de ouders van Roth om te lunchen. De gids blijkt uit een groot gezin te komen en een van zijn zussen is een boeddhistische non. Boeddhisten zijn vegetarisch dus kregen we een lekkere maaltijd zonder vlees. De ouders van Roth hebben voor zijn zus in de tuin een tempel gebouwd zodat ze haar geloof dichtbij huis kan praktiseren.
Toen de lunch voorbij was maakten we een wandeling door het dorpje. Normaalgezien mogen toeristen hier niet komen van de overheid en zeker ook geen foto's getrokken worden.
In het dorp riep een groepje vrouwen ons binneen in een kleine kamer. Dit was een huis dat uit een kamer bestond waarin alles gebeurde zoals koken, slapen, weven...
Het huis is van een vrouw met zeven kinderen waarvan er vier aanwezig waren. In dit hutje zijn we begonnen door kennis te maken met elkaar. In het desbetreffende dorpje spreken de mensen ook geen Vietnamees, ze spreken hier een aparte taal. Een paar meter verder over de beek wordt er zelfs ook een andere taal gesproken en ook geen Vietnamees.
In het Engels stelden wij ons voor en leerden we dit ook in hun taal te doen. De gids is een grapjas en liet ons en hen dingen zeggen zoals "ik hou van je". Pa had onbewust een vrouw ten huwelijk gevraagd.
We hebben een uur bij deze mensen gezeten en hebben zo geleerd dat in dit dorp de vrouwen de mannen moeten kopen. En dat gebeurt soms voor zeer hoge bedragen.
Na een tijd ging het over culinaire gebruiken en mochten we iets proeven. De gids vertelde ons dat het om een kruidenmix ging. Even later bleek het om rat met kruiden te gaan en zagen we de vrouw dezelfde lepel aflekken en terug op de zelfde plaats leggen. Ze zei toen dat ze er elke dag van at. Dat hebben wij dus ook in onze mond gehad...
verder kregen we nog een weefdemonstratie van hoe de plaatselijke rokken gemaakt worden en hebben we er gekocht.
Na deze leerrijke ontmoeting keerden we terug naar het ouderlijk huis van Roth en leerde de zus ons verschillende Vietnamese fruitsoorten proeven. Hierna was er nog een kort gesprek over gewoontes en schoonheidsidealen die anders zijn dan in de westerse wereld.
Uiteindelijk vertrokken we daarna terug naar het hotel waar we na een rit van 1,5 uur terug arriveerden.
- Piet