Mekong delta dezl 2

21 juli 2013 - Châu Đốc, Vietnam

Vandaag zijn we vroeg uit de veren. We staan om 6 uur op.
Er is een vrij uitgebreid ontbijt met eieren, baguettes, pho bo, fruit etc. Om 6.55 u nemen we de taxi naar hotel Tay Do waar we afgesproken hebben met de gids. Vervolgens gaan we te voet naar de haven. Daar nemen we de boot naar de drijvende markt hier in Can Tho. Grotere boten voeren hier fruit en groenten aan en door andere handelaars wordt dit dan aangekocht in minimale hoeveelheden van 20 of 100 kg. Het is een kleurrijk en druk spektakel. Natuurlijk zijn er veel toeristenbootjes. En waar toeristen zijn wordt er ook van alles en nog wat aan het verkocht. Kleinere bootjes ankeren onze boot. Koffie, frisdrank, versneden vers fruit, ...alles is er te koop.
We kopen cocosnoten, jackfruit, ananas en voor onze Piet een koffie.
Na deze markt varen we door naar een dorpje en bezoeken er een familiaal fabriekje van rijstnoedels. Leuk om te zien doch de HACCP normen zijn hier zeker nog niet gekend. Achteraf bakt de vrouw des huizes de noedels in olie met wat kruiden en doet er dan wat chilisaus over. Werkelijk heerlijk! Een recept om te onthouden en we hebben het gefilmd zodat we dit thuis zeker zelf zullen kunnen maken. Hierna varen we verder en stoppen bij een rijstfabriek. Hier leren we alles over rijst van het gewas tot witte rijst en alle verdere tussenmogelijkhen en de verdere varianten. Van hieruit gaan we terug richting haven en daar lunchen we in een restaurantje aan de kade.
Hierna lopen we wat door Can Tho stad waar niet echt veel te zien is. Om 15.00 vertrekt onze bus naar Chau Doc aan de grens met Cambodja. Uiteindelijk gaan we om de tijd te doden een ijsje eten.
Om 15.00 u gaan we op de bus voor 4 uur. Na 2 uur stopt de bus voor een wc-stop en daar blijkt ook een crocodile farm te zijn. Eigenlijk was dit wel impressionant om te zien. Nadien terug de bus op om iets sneller dan stapvoets verder te "bussen". Om 19.15 u komen we aan in Chau  Doc. Het was echt geen vervelende rit want hier is steeds veel te zien. Chau Doc is een wat speciaal stadje, een border town zegt de gids en na 21.00 u moet je terug in het hotel zijn en moet alles stil zijn in het stadje.
On hotel is een "floating hotel" op de Mekong rivier. Op 1 boot zijn de kamers en op een andere boot is het restaurant. Het is allemaal zeer rudimentair en basic maar wel zeer proper. We eten in het restaurantje en drinken nadien nog enkele pintjes. We kruipen er vroeg in want we worden morgen om 6 uur gewekt. We gaan dan  met een boot naar een vissersdorp van de Cham minority.
Lena is nog bezig aan Mekong delta deel 1 en dit wordt morgen online gezet.