Ho Chi Minh City 2

20 juli 2013 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Vandaag gaan we naar de Cu Chi tunnels. Dit is een ondergronds netwerk van smalle tunnels dat tijdens de indochina oorlog tegen de Fransen gebruikt werd en later tijdens de Amerikaanse oorlog nog vergroot en gebruikt werd door de Vietcong.  We staan vroeg op, vervolgens klassieke baguette met ei ofwel een pho bo als ontbijt en dan de bus op. De rit duurt 2 uur en de ganse rit wordt door de gids een monoloog gehouden. Hij is een vroegere Amerikaanse veteraan doch zijn vader was  een Vietnamees en zijn moeder een Filipijnse.  Hij had zijn opleiding biij de Navy gehad en was dan via de oorlog terug in Vietnam geraakt.  Hij vertelde de geschienis van Vietnam mede aan de hand van zijn levensverhaal. Eigenlijk was het best wel interessant. Onderweg stopten we bij een beschutte werkplaats waar mensen werkten die het slachtoffer waren Agent Orange het vroegere ontbladeringsmiddel van de U.S. Nadien moesten we nog een klein uurtje in de bus tot in Cu Chi.
Eerst was er een propagandafilm en dan was er een rondleiding die best goed was: bouw van de tunels, booby-traps, zelfgemaakte wapens etc. En dan kwamen de 2 hoogtepunten. Eerst was er de mogelijkheid om kogels te kopen en mocht je een wapen kiezen. Daan, Piet en ik schoten met een Kalashnikov. Het doet toch wel even raar, zowel de terugslag als het geluid. Dan kon je zelf een stuk door de tunnels kruipen. 80 cm hoog en 50 cm breed.  Het stuk was 100 m lang en ging tot 3de etage diep. Wel was er elke 20 m een nooduitgang. Lena en ik zagen het niet zitten om hier in te gaan.  Anna, Daan, Piet en Fredie deden de ganse lengte. Fredie was er wel niet goed van. Nadien was het terug de bus op met onze gids de entertainer. In Ho Chi  Minh City (Saigon) zijn we aan het reunification palace afgestapt voor een bezoek. Vooraf zijn we eerst nog wel een broodje en gebakje gaan eten met een Vietnamese koffie, want wij en vooral onze Daan scheurde open van de honger. Je kon zowel de officiële als de privé ruimten van de president bezoeken. In de kelder was er verder een bunker met een volledig militair controlecentrum.
Nadien gingen we naar Cholon, de Chinese wijk, doch dit was wat een tegenvaller. Dan hebben we maar terug een taxi genomen naar het cetrum om wat te city strollen en te windowshoppen.
's Avonds zijn we iets chiquer gaan eten in restaurant Lemongrass met uitzicht over de skyline van HCMC.
Nadien namen we de taxi naar het hotel en sliep niet het jongste kindje bij ons op de kamer maar wel de oudste.