Kathmandu dag 2 bis

21 december 2015 - Kathmandu, Nepal

Als toelichting bij de foto's die al gepost zijn ( en nog gepost gaan worden) nog een aantal weetjes over waar we wat hebben gezien op dag 2.
We zijn eerst naar de buddhapath (deze stupa is een boeddhistische tempel met een dome vorm) geweest en hebben daar wat rondgelopen met Lena en Femke. Hier was een grote religieuze dienst aan de gang en het plein rond de stupa was overladen met boeddhistische monniken. Het was er heel stemmig met gebeden en gezang en in de winkeltjes rond de stupa hebben Anna en Fredie twee echte Nepalese mutsen op de kop getikt (1,00 per stuk!). Dan op naar Pashupatinath; een hindoeïstische tempel, gelegen aan de heilige rivier Bagmati, waar de doden worden gecremeerd volgens de religieuze rituelen van de Hindi. We werden rondgeleid door een goede gids die ons de symbolen en de rituelen zeer grondig uitlegde. We konden alle rituelen bekijken aan de overkant van de rivier. Zo zagen we oa hoe een overleden persoon aankwam op een brancard ( gewikkeld in witte en oranje doeken), hoe bij een ander het reinigingritueel werd uitgevoerd, en zagen we natuurlijk ook de brandende lijken en rokende resten op verschillende plateaus aan de oever van de rivier. Indrukwekkend... We maakten ook kennis met een aantal heiligen die in de grotten aan de rivier woonden.(zie foto's)
Na de middag zijn we naar de Durbarsquare van Patang geweest. Op deze site met aan de ene zijde vele tempels in drie verschillende architecturale stijlen en aan de andere zijde het voormalig eerste koninklijk paleis van Kathmandu zijn we met een zeer goede gids rondgegaan die ons vooral veel achtergronden, rituelen en symbolen van het Boeddhisme uitgelegd heeft. Hij heeft ons ook ingewijd in de wereld van de klankschaal ;-) (zie filmpje).
's avonds gegeten in flavors, leuk restaurant in de Budhhanath wijk.

1. Luc Pelckmans:
    21 december 2015
    Jaar, ben je nog geen boeddhistische monnik geworden ?Denk erover na.......... .Nog een fijne reis en groetjes. L/M