Street food

2 juli 2013 - Hoan Kiem District, Vietnam

Gisteren werden we om 07.30u gewekt door geklop op de deur van ons Lena. Zij was al klaar om een nieuwe dag te starten! Wij moesten echter rap uit bed want we waren vergeten onze wekker te zetten.
We roken het al op de gang; het zouden voor ontbijt geen boterhammetjes met choco worden! Pho ga (kippennoedelsoep), crabsoup , springrolls en gegrild varkensvlees stonden op het menu voor de durvers. Voor degenen die het liever "gewoon" hielden was er omelet met een oosters smaakje, tropisch fruit, tropische confituren, -sappen, -vleessoorten.....
Na het herschikken van de rugzakken ter voorbereiding van onze 3 daagse naar Sapa vertrekken we naar the temple of literature met een taxichauffeur die zonder gordel en met een gsm aan zijn oor claxonnerend langs de rechterkant aan een bus voorbijsteekt. Even later eist hij op een megadruk kruispunt nog steeds bellend zijn voorrang op en wuift terwijl naar de politieman die het verkeer regelt.
Het begint na een dag al goed te wennen!
Tijdens ons bezoek aan de tempel waar Confusius wordt aanbeden luisteren we
naar traditionele Vietnamese muziek die op onze vraag live en tegen het luttele bedrag van 100000 dong door het groepje ten gehore wordt gebracht. We besluiten om ter verkoeling iets te drinken en belanden op een terrasje waar we ons eerste echte Vietnamese streetfood eten: springrolls en nadien bun cha (zoet zure noedelsoep met vleesballetjes),
Afsluiten deden we met een superlekkere koffie (Ze vragen hier altijd "met of zonder ijs") met gezoete melk.
In de namiddag beginnen we onze streetfoodtour met Daniël Hoyer in een lokale overdekte markt waar we ogen tekort komen om alles te zien: groenten die we nooit eerder zagen, allerlei rariteiten (grote kikkers, eieren met embryo's, slangkopvissen, ed) nadien drinken we koffie en proeven en bespreken de verse groene kruiden van de Vietnamese keuken. Dan gaan we streetfood snacks eten in een volksbuurt (superlekker!) en we eindigen met een enorm gevarieerd diner met talloze Vietnamese gerechten. Volledig volgegeten nemen we om 21u de slaaptrein naar Sapa; we gaan al boemelend met de ongelooflijke gem. snelheid van 35 km/u de nacht in.

1. Jan:
    2 juli 2013
    Zijn die valiezen al terug gevonden? Hebben jullie nog onderbroeken?
  2. Fredie Hogenhout:
    2 juli 2013
    Rugzakken zouden nu in Hanoi moeten zijn maar wij zijn ondertussen in Sapa.
    Overmorgen zijn we terug daar. Een extra onderbroek, t-shirt en korte broek gekocht voor geen geld en verder een laundry service op elke hoek van de straat. En dat lukt ook best.
  3. Monique:
    2 juli 2013
    Blij nog eens wat van jullie te horen! Honger zullen jullie in ieder geval niet hebben. Valt de warmte wat mee?
    Fijn dat de rugzakken in Hanoi staan te wachten.
    Groetjes aan iedereen!(Lena, de eendjes zijn nog steeds met
    11)
  4. Opa en Oma Hogenhout:
    2 juli 2013
    Wij genieten met jullie mee, alleen de sfeer en luchtjes van dat alles missen wij. groetjes .
  5. Lydie:
    2 juli 2013
    Eindelijk heb ik jullie verhaal gevonden, fijne vakantie, hopelijk is de bagage snel weer terecht!