Secret Tour Dalat

16 juli 2013 - Da Lat, Vietnam

In Dalat hebben we vanuit het Pink House Hotel de "secret tour" geboekt van Mister Roth.
Mister Roth werkt in het hotel en was onze gids. Deze man komt uit een etnische minderheid en is geadopteerdblijk t door het hotel om hem de kans te geven verdet te studeren en hem zo dus uit de armoede te halen. Hierover verder meer.
Wat ons te wachten stond wisten we dus niet. Deze tour zou gedaan worden met brommers. Pa en Daan hadden er een. Lena bij pa achterop en ik bij Daan.
In de voormiddag regende het even toen we bergaf gingen. Onze eerste stop was een krekelboerderij. Hier worden krekels gekweekt om te bakken en op te eten. We konden er hier ook proeven en dat hebben we allemaal gedaan. Het smaakte eigenlijk naar gebakken ajuintjes.
Ondertussen was het al gestopt met regenen en reden we verder naar een markt waar we van de gids uitleg kregen over het lokale voedsel en enkele gebruiken op de Vietnamese markten. Het besproken eten konden we oik proeven. Hier zaten vreemde dingen bij zoals gekookt bloed.
Het volgende stoppunt was een gigantische waterval die de "elephant waterfall" genoemd word. Hier hebben we een avontuurlijke afdaling gedaan om een prachtig zicht te hebben onder de waterval. Na de afdaling en beklimming was het pauze om iets te drinken en terug de brommer op.
Nu kwamen we aan bij een zijdefabriek waar we een rondleiding kregen van de crazy sister van mister Roth. Ze gaf ons de kans een zijdeworm te eten, maar die heeft niemand gegrepen. Verder kregen we een rokndleiding in de fabriek maar hoe dat allemaal in zijn werk ging was toch niet echt duidelijk.
Hierna gingen we op weg naar het geboortedorp van Mister Roth. Onderweg stopten we bij een koffieplantage. Hier kregen we van mister Roth te horen hoe het rijpingsproces van de bonen werkt. Vietnam blijkt ook de nr2 exporteur van koffie te zijn op wereldvlak. Vooral met de "robusta" koffie.