Mekong delta deel 3

22 juli 2013 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Vandaag staan we nogmaals vroeg op. Ontbijt is om 6.30u. We hebben allemaal goed geslapen in het floating hotel. Toen onze Piet uit bed stapte kwam wel een deel van het plafond samen met het muskietennet naar beneden. We eten allen weer een baguette met ei behalve Fredie en Anna. Zij kiezen voor baguetteet cheese en cheese dat betekent in Vietnam steeds "la vache qui rit".
Vervolgens vertrekken we met een boot op de Mekong rivier. We stoppen bij een fishing village en bezoeken er een fishing farm. Deze mensen wonen als het ware in een drijvend huis en hieronder worden in een soort net of kooi, waardoor het water van de rivier stroomt, vissen gekweekt. Verschillinde vissen zitten hier door elkaar: rode poon, meerval, baars, brasem, tilapia... En onder 1 zo een huis zitten 100000 vissen.
Nadien gaan we terug de boot op. We varen naar een dorpje van de Cham minority. Ze hebben hun eigen kultuur en taal. Daarenboven zijn deze mensen moslims. We doen een wandeling door het dorpje doch gezien de ramadan is er weinig activiteit. We zien wel hoe de rijstkorrels worden gedroogd en gids legt ons hier ook het belang van uit. Zelfs ruwe rijstkorrels kunnen enkel verkocht worden als ze perfekt droog zijn. Zoals bij de meeste minorities wordt hier ook aan weven gedaan. Daar we reeds al redelijk wat stoffen gekocht hebben van andere groepen laten we het deze maal aan ons voorbij gaan. Vervolgens gaat 3/4 van onze groep op een andere boot en wij en enkele Fransen varen op onze boot terug. We zitten hier op enkele km van de grens met Cambodja. De anderen gaan met de boot verder naar Cambodja. Wij varen terug naar de floating hotel en nemen daar terug onze bus. We rijden de bergen in en bezoeken een pagoda. Deze pagoda zal ik niet snel vergeten. Het was een mooi bouwwerk met een zeer groot terras met schitterend uitzicht over de Mekong delta. Er was een grote bibliotheek naast de klassieke gouden Boeddhabeelden. Via een zeer steile trap in een grot in de berg kon men nog enkele bijkomende heiligdommen bereiken. Toen we tergkwamen ben ik daar van de trap gevallen. Dikke kneuzingen met schaafwonden aan beide knieën en een verstuikte enkel als gevolg. Ik dacht voor een moment dat ik mijn knieschijf gebroken had. Eerst werd ik geholpen door onze Piet en een monnik. Later moest ik het laten verzorgen door een dame in een bar winkeltje: een soort eucalyptusollie op de schaafwonden met daar een dikke laag grof zout. Het pikte aanvankelijk erg, mar ik moet toegeven dat enkele uren nadien het er veel beter uitzag. Na de pagode was het een busrit  van 6 uur tegen een snelheid van 45 km/u en met elke 2 uur een plaspauze. In Saigon zijn we dan terug naar de blue river hotel gegaan. 's Avonds zijn we nog naar een night market geweest voor de verandering een hotpot gaan eten in eenJapans restaurant.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ronny Mertens:
    13 oktober 2013
    Beste Familie Roos,

ik wil mij zeker niet opdringen maar als jullie ook graag op de hoogte blijven van superaanbiedingen om te reizen met Thalys en/of Eurostar mogen jullie steeds je gegevens doorsturen naar mij krijg je altijd tijdig en als eerste de aanbiedingen binnen.
    Op die manier kan uitstapje Parijs, Marseille, Avignon, Londen, enz ....... supergoedkoop.

mvg

Ronny Mertens