laatste trekking

29 december 2015 - Pokhara, Nepal

Op onze laatste trekkingdag staan we terug op om half 7. Voor de laatste maal aanschouwen we de zonsopgang over het Himalayacomplex en meer bepaald het Annapurna-circuit en ook het mooie uitzicht over het Fewa-meer bij Pokhara. Voor de laatste maal hebben we ook ontbijt in een guesthouse . Het gaat Fredie ook terug veel beter nu we terug op 2000 m zijn. We dalen af via een vrij gemakkelijk weggetje naar Dhampus. Hier begint de 'bewoonde, beschaafde wereld weer. Tot hier kan men geraken met een normale wagen  en hier rijden ook weer vele motorfietsen. Hier kent men de westerse wereld al. We willen onze wandelstokken al opbergen maar Viktor raadt toch aan om hiermee nog even te wachten. Er komt namelijk nog een een steile trap van ongeveer anderhalf uur tot in de vallei. Het was inderdaad wel een sezieuze en lange trap. Halverwege besluiten we te lunchen aan een klein teehuisje. we hebben hier nog een gezellige babbel met Viktor,  de gids en Tchandra en Suria, de dragers. Voor de eerste maal zijn ze ook bereid een biertje mee te drinken. Tje is hier wel altijd relatief want ze zijn hier steeds 650 cl. Lena vertelt over de pompoenenregatta in Kasterlee en toont er foto's van toen ze meedeed. Ze kunnen bijna niet geloven dat er zulke grote pompoenen bestaan. Goed gezind vatten we we laatste trapafdaling aan en Anna draagt de rugzak. Beneden staat de shuttle al te wachten. Beneden is het heerlijk 26 graden. Normaal zouden we slechts 1 nacht in Pokhara blijven en morgen vroeg reeds terug de bus naar Kathmandu nemen. De trekking was een geweldig avontuur, elke dag was anders en we hebben veel meegemaakt, zaken en werelden leren kennen die ons totaal onbekend waren. Iedereen is ervan overtuigd dat we een extra dagje luxe in Pokhara verdienen. Aangekomen aan het hotel nemen we afscheid van Viktor, Tchandra en Suria. Aan de receptie boeken we dadelijk een extra nacht en het hotel zal ervoor zorgen dat ons busticket wordt opgeboekt naar een dag later. Bijkomende verrassing is dat er het jaarlijkse 5 dagen durende straatfestival is naar aanleiding van Nieuwjaar. Eerst naar de kamer, een echt bed, licht dat aangaat als je het knopje indrukt , normale wc en papier en bovenal een warme douche...heerlijk!!!  Anna en Femke sprongen zelfs even in het zwembad doch het water was toch wel wat frisjes. Er zijn ook nog 2 Nederlandse gezinnen. Hierop komen we nog terug. Zoals wij zelf stinkt alles wat we bij hebben ook verschrikkelijk. Gelukkig is er een tourist wash recht tegenover het hotel waar we alles binendoen.  Fris gewassen en  na een aperitiefje in de tuinbar gaan we het straatfestival verkennen. De volledige lakeside regio is verkeersvrij. Over zijn de winkeltjes open staan er markt- en eetkraampjes. Het is er echt gezellig. De dames zijn in hun sas en slenteren van het ene naar het andere kraampje. En we vinden het perfekte eetkrampje met terrasje: ' Vietnamees ! ' We eten geweldig lekkere fresh spring rolls, een heerlijke Pho en licht pikante satés en porc ribs met en fris wit wijntje en thee als afsluiter. We slenteren terug naar huis en duiken voor het eerst sinds een week in een echt bed.

1. Minne Heeg:
    3 januari 2016
    we zijn blij dat jullie heelhuids terug in de bewoonde wereld zijn gekomen, en dat Fredie ook de terugreis goed overleefd heeft!!!