Ha Long Bay

7 juli 2013 - Ha Long Natural heritage, Vietnam

Zaterdagochtend vertrokken we met een minibus naar Ha Long Bay. Wij stapten als eerste het busje in. Daarna reden we nog langs enkele hotels in Hanoi om mensen op te halen. De rit, die toch wel spectaculair genoemd mag worden, duurde 4uurs. Snelle Eddy zei ooit: " de weg is gelijk een jungle, er geldt maar één wet, dat is die van de sterkste." Deze uitspraak kon je tijdens onze rit wel letterlijk nemen. Grotere wagens hebben voorrang op de kleiner en als je een auto voorbij steekt en de tegemoet komende wagen is kleiner als jouw wagen, dan moet de andere wagen maar opzij gaan. Rond 1 uur kwamen we dan in Ha Long Bay aan. Het was er zeer warm, maar door de frisse zeelucht was het er erg aangenaam. Met een kleine boot trokken we met de gids en de rest van de groep naar de boot waar we gingen verblijven . Op de boot aangekomen kregen we een verwelkomingscocktail. De gids legde de regels van de boot uit en we kregen de kamers toegewezen. Mooie kamers met een eigen badkamer. Daarna was het tijd voor het middageten. Deze maaltijd bestond uit typische Vietnamese gerechten. Na de lekkere maaltijd konden we op het bovendek zonnen terwijl we door de rotsen van de Ha Long Bay voeren. Toen moesten we onze zwembroek aandoen want we gingen naar een strand gelegen aan een rots. Voor we in de zee mochten, klommen we eerst de rots op via een trap. Helemaal bovenaan had je een prachtig zicht over de zee. Na de afdaling konden we nog even in de zee zwemmen. De temperatuur van het water was zeer goed. Hierna trokken we terug naar de boot voor een douche en een drankje. Toen was het tijd voor een initiatie Spring Rolls maken. Dit is vergelijkbaar met een loempia. Na deze sessie konden we nog wat in de bar of op het bovendek zitten. Eindelijk was het het tijd voor het avondeten. We kregen nog eens typische Vietnamese gerechten maar nu aangevuld met de zelfgemaakte Spring Rolls, scampi's en gevulde krab. Het dessert bestond uit fruit. Na deze maaltijd gingen we met iedereen kajakken. Het was een tocht door de talrijke rotsen van de Ha Long Bay. De tocht leidde tot een plaats waar je alleen met een kajak of een kleine boot kunt geraken. Het was een stuk zee afgescheiden van de rest van de zee door rotsen. Om er te geraken moest je onder een rots door varen. Terug op de boot kon je rustig iets drinken en kon je vissen. We hadden niets gevangen. Na een cocktail gedronken te hebben op het bovendek gingen we slapen. De volgende dag stond het ontbijt om half 8 klaar. Dit bestond uit spek, worst, pannenkoeken, ei, toast en een potje fruit. Na het ontbijt voeren we naar een grot. Een grote grot waarin je de kerstman, een aap, een lachende Boeddha en een draak kon zien. Na het bezoek aan de grot gingen we terug naar de boot. Als laatste activiteit liet de kok zien hoe je van groenten en fruit een bloem kan maken. Terug aangekomen op het vaste land aten we in een restaurant. Na de maaltijd reden we met een busje terug naar Hanoi. De rit was deze keer rustig.
-Daan

1. Oma en opa:
    7 juli 2013
    Bedankt Daan voor het uitgebreid varslag;knap werk.
    Bedankt ook voor de foto's.Die gedekte tafel lijkt mij wel smakelijk.Maak voor ons nadien ook maar eens "spingrolls",
    Geniet verder nog van uw avontuur! Groetjes!!!
  2. Opa en Oma Hogenhout:
    8 juli 2013
    Daan, een levendig verhaal, knap werk.We konden ons zo voorstellen hoe dat in het verkeer daar gaat. We genieten
    voor 100% met jullie mee. We kijken uit naar jullie verdere belevenissen. Groetjes en liefs .