Dag2: toeristen in Kigali.

9 juli 2018 - Akagera National Park, Rwanda

Vandaag zijn we om 7 u. opgestaan. Eerst hebben we natuurlijk rwandese koffie gedronken:lekker. .Piet is vanalles gaan regelen, o.a. De landcruiser waar we vanaf  morgen mee op pad gaan en Fredie en ik zijn naar Myurambo, de moslimwijk in Kigali gegaan. Daar hebben we dan the women’s tour , een geleide wandeling, door een zeer volkse buurt gedaan. Allerlei dingen gezien en het een en het ander bijgeleerd. ‘S Middags hebben we dan bij mensen thuis gegeten. Het was zeer lekker: dodo, groene banaaan in een saus, zoete aardappelen en verschillende andere gerechten waarvan ik de naam vergeten ben.

Nadien hebben we afgesproken met Piet in Riders in Kigali heights. Daar hebben we nogmaals een afrikaanse gember thee gedronken.

Nadien zijn we naar Kigali genocide memorial centre gegaan: impressionant.

Van daar terug naar Kigali Town en Kigali Camp, waar we voor Piet een nieuwe pet gekocht hebben in het Kigali Cultural Village. We hebben daar ook het peacekeeper memorial bezocht. Dit is ter nagedachtenis van de 10 belgische paracommando’s die hier als UNO-soldaten bij het begin van de genocide zijn doodgeschoten.  Alle de burelen met alle kogelgaten zijn nog als toen en er staan 10 gedenkstenen. Vlakbij staat een zeer grote tent , die binnenin zeer kitscherig is ingericht voor een mega trouwfeest.

Nadien zijn we in de wijk Remera - Kissimenti iets gaan drinken op de rooftop bar Kosmic, waar Piet en zijn collegae elke vrijdag na het werk iets gaan drinken: grote ronde toog in het midden op het dak en zoals op veel plaatsen hier ook een groot open vuur - oven - bbq, waar allerlei soorten brochetten worden gebakken. Fredie en ik spreken al 2 dagen over die brochetten, doch tot nu toe hebben we er nog geen gegeten en vanvond gaan we eten met Jef, de baas van Piet, het zal dus iets voor morgen zijn. We vertrekken na de drink richting autoverhuurbedrijf en onderwegen komen we de trouwstoet tegen. Allemaal toyota landcruisers en voor een witte volledig versierd met bloemen en slingers.

Een kort  verhaaltje auto huren  in Afrika.

Na onze drink zijn we naar het auto- verhuur bedrijf gestapt. Eerst had Piet een andere auto gehuurd. Maar toen hij ging tanken, bleek de wagen niet meer te starten. Verhuurder er terug bij, batterij kapot, geld terug en op zoek naar een nieuwe wagen. Klein detail , Piet had vooraf elektronisch betaald en kreeg al het geld in een volle zak kleine briefjes terug. Hij kon dus op zoek naar een andere wagen. Al bij al was het vlug geregeld. De auto zou geleverd worden om 14u. Later bleek het 17u. te zijn. Dan mochten we hem komen ophalen om 18.30 u. We zijn dan na onze drink zoals al verteld naar daar gegaan. Daar aangekomen bleek de wagen pas beschikbaar te zijn om 18..30. Dus wij toch maar naar huis op de moto-taxi. Daar aangekomen had ik onze rugzak daar vergeten. Onze Piet dus terug naar daar op de moto-taxi want hij had zijn eigen moto vandaag ook binnen gedaan in de garage. Hij bleef een eeuwigheid weg. Om 19.30 was hij terug. Hij had de wagen op een trouwfeest in Town moeten ophalen en stond daar met een witte landcruiser vanbuiten versierd met bloemen.

Om 20.00 u. zijn we dan in een zeer goed restaurant van een belg gaan eten samen met de Jef, zijn baas :  Restaurant Poivre Noire.  We hebben zeer lekker gegeten met een zeer goede fles wijn: Belgische kaaskroketten, Filet pur met een saus gelambeerd met cognac , fris slaatje en lucifer fritjes. Nadien hebben onze gasten ons meegenomen naar een club vlakbij, waar we met enkele glazen Skol de verlengingen van Rusland-Croatie nog hebben gezien.

Nadien met de taxi naar huis en morgen verlaten we Kigali en gaan we op safari naar Akagera National Park.

1. Hilde Roos:
    9 juli 2018
    Dat was precies weer de moeite.
    Kan je de blog ook naar [email protected] sturen?
    Nog veel plezier!
  2. Edwin:
    9 juli 2018
    toffe dag presies! groetjes aan piet!
    en gelukkig dat het een zak met briefjes was - stel je voor dat het allemaal muntjes waren!
    groetjes vanuit belgie, het land van de wereldkampioenen xx
  3. Kathleen:
    9 juli 2018
    cruiser met bloemen ....lachen !!!
    wat een toestand ....rugzak vergeten ....klinkt beetje alsof thuis, niet ?

is Anna er niet bij ?