6/7/2018: de eerste dag telt voor drie!

7 juli 2018 - Kigali, Rwanda

Iets voor 23 u. zijn we opgestegen in Brussel. We hebben een prima vlucht gehad met Rwandair, spiksplinternieuwe grote Airbus, met van binnen etnische Rwandese details. Zeer goede service, meer dan voldoende beenruimte en 200€ goedkoper dan Brussels Airlines. Een aanrader zeker voor nog eventuele andere Rwanda reizigers.

Om 7.05 u. zijn we geland in Kigali AirPort. Het was er mooi, zonnig en helder weer, met een aangename 20° C. De paspoort- en visacontrole verliep vlot en probleemloos. Hartelijk dank nogmaals aan ons Katrien om de inentingsboekjes, die we vergeten waren, achterna te brengen naar Zaventem, maar ze hebben ze ons niet gevraagd.

Voor één keer waren onze tassen en bagage er allemaal bij en nog wel als eerste op de band.

Nog een automatische schuifdeur die openging en daar stond hij, onze Piet. Hij zag er bijzonder  goed uit en we zagen al direct dat hij het hier zeer goed stelt.

Effe via een ATM machine op de luchthaven laten weten dat onze betaalkaarten werkelijk met ons in Rwanda zijn en dan zijn we met een taxi naar zijn huis vertrokken.

De hoofdwegen zijn allemaal geasfalteerd, al de rest zijn rode kleiachtige wegen. Het mag gezegd worden de orde en netheid  in de stad vallen hier echt wel op, evenals de vele moto-taxi’s.

We komen aan in zijn straat. Rechts van de straat staan grotere en mooiere huizen, links is alles veel armzaliger en wonen mensen die het duidelijk met veel minder moeten stellen.

Nu volgt voor de geïnteresseerden een beschrijving van zijn huis.

Eigenlijk is zijn woonst best een groot domein. Voor het huis is een grote muur en hek aan de straat van meer dan 20 m met een grote stalen poort. We maken kennis met Bwengé, bewaker, tuinman, poetser,kok en doe al, die de trap naar de voordeur an het dweilen is.

Voor het huis, binnen de poort, is er nog een staanplaats voor een wagen en een voortuin.  Dan als je de trap opkomt is er een terras over de ganse breedte van het huis. Binnen is er een grote living, welke “vrij gezellig”in vrijgezellenstijl is ingericht, met wel best mooie rieten meubels en lokaalhouten tafel en stoelen. Er is nog een bergruimte links. Rechts kom je in een gang met eerst zijn bureel en dan 2 slaapkamers met elk een eigen badkamer. Het bed dat hij nog voor ons heeft laten maken, staat er en de matras wordt vanavond nog geleverd.

Naar achter kom je in de overdekte open buitenkeuken. De meeste mensen hebben hier een open buitenkeuken, gezien het hier elke dag 26°C is.

Links daarvan zijn de vertrekken waar Bwengé woont. De tuin loopt omhoog , je kan hier met een trap naar boven gaan. Boven is terug een overdekt terras, hier staan ook nog eens een tafel en stoelen. Zijn moto staat ook hier. Achteraan is ook een dubbele poort langs waar hij ook binnen kan rijden. We kunnen wel verstaan  dat hij een nieuw huis gezocht heeft. Vooral s.avonds is er veel rumoer met alle barkes die er zijn en vrij veel lawaai een stuk in de nacht. In het huis zijn vele zaken niet in orde en wat kleine mankementen. Ook doet zijn huisbaas vaak moeilijk en hertelt hij niets.

Dus...over 2 weken trekt hij in zijn nieuwe huis. Dit is het eerste wat we gaan bekijken zijn. Het huis ligt ineen rustige geasfalteerde straat. Het is een mooie verzorgde straat en zeer proper. Tevens een voortuin en ook met een trap naar het terras voor het huis. Het huis ziet er ook modern uit en niet kitscherig zoals het andere. Aan de zijkant is een moestuin, achteraan de zijkant een bijkomende huisje voor de bewaker-huisman. Achteraan ook een terras, maar geen echte tuin. Vooraan is wel een mooie voortuin met in de verte uitzicht op de luchthaven. Van binnen alles perfect gerenoveerd. 2 slaapkamers, 2badkamers, bureel en overal ingemaakte kasten. Ruimte voor binnen of buitenkeuken. Ziet er heel goed uit. De tweede kamer gaat hij verhuren als Airbnb. En deze kamer heeft ook een mooi terrasje. We gaan zeker eens terugkomen als hij volledig gesetteld is.

In de voormiddag hebben we een toer gemaakt langs de plaatsen waar veel zijn dagdagelijks leven zich afspeelt. Eerst zijn we naar de Simba geweest, een vrij grote supermarkt waar ook een mooi terras is. Hier hebben genoten van een glas  tree tomato juice. Lekker iets wat we niet kenden, smaakt zowat als een mengeling van passievrucht en pruimensap.

Hierna zijn we langs het convention centre gestapt naar Kigali Heigths. Dit is een chique winkelcentrum met mooi restaurants , terrasjes en een paar bars. Hier komt hij wel eens voor een koffietje of ‘s avonds als hij toch eens nood heeft aan een westers momentje. Dus wij hier ook een koffietje en een african gember thee gedronken terwijl hij wat bankzaken moest regelen.

‘s Middags zijn we dan gaan lunchen in een Afrikaans buffetrestaurantje waar hij ook vaak met zijn collega’s komt. Zeer uitgebreid, lekker, 3 gangen, pannekoeken als dessert en dit alles voor 2,5€.

Na de lunch zijn we verder gegaan naar zijn werk. We zijn langs gegaan op VVOB. Een mooi gebouw  met parking vooraan. We hebben kennis gemaakt met verschillende collega’s. Jef en Stefan waren er juist niet, wel de nieuwe Nederlandse collega Ilse.

We zijn verder gegaan en een wandeling gedaan. Eventjes verderop was een kunstgalerij van beginnende kunstenaars en hebben daar 1werkje gekocht.

Vervolgens hebben we een moto-taxi genomen naar  de Kimironko Market. Een grote Afrikaanse markt waar alles te koop is, food, nonfood, gewoonweg alles.

We hebben er even over gelopen en zijn dan een “skol” gaan drinken.

Dan zijn we terug naar het huis gegaan. De matras ging geleverd worden.

Om 17.00 u kwam Wagijo , en vriendin langs, zij had mensen bij die de matras leverden. Voor haar hadden we ook de stroomstrijkijzers meegebracht en die hebben we dan afgegeven.

Hierna zijn we nog even naar Kigali Town geweest , het winkeltje van Wagijo bezocht, en nadien naar het  rooftop  terras van het Ubumwe Hotel, waar we een aperitief gedronken hebben en nadien nog gegeten hebben.

Dan was het tijd voor het grote moment. “De match”

We zijn deze gaan bekijken samen met de collega.s van Piet , vele Belgen en half Kigali in het “Skol Foot Village”. Groot scherm, bier , brochette en gisteren ook een Belgische frituur. Blijkbaar zijn de Rwandezen ook supporters van Belgie. Ongelooflijke ambiance, veel bier, veel muziek en veel dans.

Nadien toch maar een autotaxi naar huis genomen in plaats van een moto.

1. Kathleen:
    7 juli 2018
    inderdaad.....kan tellen voor 3!!!
  2. Oma:
    7 juli 2018
    Blij met de foto's en het gedetailleerd verslag. Nu kan ik me toch al 't een en 't ander voorstellen. Piet ben jij niet vermagerd? Ga maar lekker eten op kosten van uw bezoekers.
    Jaak en Fredie geniet ervan en tot de volgende
    Groetjes
  3. Katrien:
    7 juli 2018
    top! Piet dat ziet er allemaal heel tof uit!
  4. Luc Pelckmans:
    7 juli 2018
    Wauw ziet er geweldig uit.Groetjes aan Piet van zijn vroegere overburen.
    M/L
  5. Freek en Jannie Hogenhout.:
    7 juli 2018
    We hebben genoten van de foto's en het verhaal. Alsnog gefeliciteerd met de Belgische overwinning, het mag gevierd worden. Tevens wensen wij Piet veel geluk in zijn nieuw huis. Tot het volgend verhaal. Groetjes van ons, Jannie en Freek.
  6. Jan:
    7 juli 2018
    Wat een verslag. Dat ziet er de moeite uit! Ben al benieuwd naar het volgende nieuws uit Rwanda! Spannend zeg!
  7. Hilde Roos:
    8 juli 2018
    Wat een mooi verhaal. Piet ziet er goed uit. Amusez-vous en Afrique!